Sikkerhetskontroll kl. A, A1 og A2
Velkommen til Sans Trafikkskole Drøbak og Vestby
Sikkerhetskontroll kl. A, A1 og A2
Sikkerhetskontroll A, A1 og A2
Klargjøring før kjøring (BLOD).
Sensor forventer at eleven setter i gang med dette uoppfordret
Bremser:
For og bakbrems rask test / kontroll. Testes med trykkprøve på for og bakbrems ved å holde et bestemt bremsetrykk i min 5 sek.
Lys:
Kontrollere at alt lys virker. Blinklys, bremselys når både forbrems og bakbrems betjenes. Baklys, nær/fjernlys osv.
Obersevasjon:
Kontrollere at speilene er korrekt innstilt og godt festet.
Dekk:
Visuell kontroll av mønsterdybden, kontrollere luft i dekkene ved å trykke på felg mot bakken med foten, sjekke dekk for skade og at det ikke "sitter" noe i dekkene.
Drivverk:
Kontroller at kjede er passe stram 2 – 4 cm.
Sikkerhetskontroll
Hjul og dekk foran
1. Utfør og forklar sikkerhetskontroll av hjul og dekk ved å finne frem vognkort og sjekk at dimensjonen stemmer med tall angitt i punkt 12. Eksempel: 110/70-17: 100 er bredden i millimeter. 70 er høyden i prosent av bredden. 17 er diameter på felg. Sjekk deretter at dekket er helt og uten skader og se at dekket er riktig montert i forhold til rulle retning og felgkant. Sjekk også at ventilen står 90grader, at eventuell eiker et hele og uten skade. Det neste er å sjekke at hjulet er skrudd skikkelig til og at låsesplinter / låseskruer er riktig montert. Ved sjekk at hjullagre så gjerne få sensor til å hjelpe deg med å få hjulet i friluft, slik at du kan få kontrollert at det ikke er noe slakk.
2. Forklar kravet til mønsterdybde og risikoen til nedslitte dekk. Kravet for mønsterdybde er 1.6 millimeter på sommerdekk og 3 millimeter på vinterdekk. Risikoen ved kjøring med nedslitte dekk er fare for vannplaning og reduksjon i veggrepet.
Hjul dekk og hjulstilling bak
1. Utfør og forklar sikkerhetkontroll av hjul, dekk og hjulstilling bak. Dette gjøres på samme måte som ved hjul og dekk foran. Se s. 1 punkt 1.
2. Forklar betydningen av mønsterdybde. Samme som punkt 2 s.1
Lys og batteri
1. Utfør og forklar sikkerhetkontroll av lys og batteri ved å se at alle lys fungerer og at lykteglass er hele og rene. Sjekk også om ledninger ikke er i klem.
2. Hva kan være konsekvensen av feil montert hovedlyspære? Lyset kan bli feilt innstilt og blende møtende og du vil få en dårligere sikt ved kjøring i mørket.
3. Kontroller batteri ved å ta av salen, finn frem batteriet. Se at ledningene / poler er hele og uten irr. Sjekk også at ledninger og batteri sitter fast.
Ramme og svingarm
1. Utfør og forklar sikkerhetkontroll av ramme og svingarm. Dette gjøres ved å sjekke at hele rammen er fri for skader og sprekk dannelser. Hvis sykkelen har vært skadet kan det oppstå sprekker i rammen etterpå.
2. Forklar hva som kan bli konsekvensen av å kjøre med slakk i svingarmsinnfestningen. Ta i svingarmen og dra / skyv den bestemt for å sjekke om det er noe slakk. Hvis det er slakk kan konsekvensen bli at sykkelen bli ustabil og lite retningstabil.
Forbrems
Utfør og forklar sikkerhetkontroll av forbremsen ved å sette deg på sykkelen, pump inn forbremsen og sjekk at det er trykk. Hendelen har vanligvis full bremseeffekt ved 2/3 vandring. Dette kan variere noe ved forskjellige sykler. Hvis hendelen tar langt inne kan det være slitte bremseklosser eller lite bremsevæske. Sjekk også bremsevæskenivået og følg bremseslanger og sjekk at de er hele og uten lekkasje. Sjekk så bremseskiven at den er hel og tykkelsen er over antall mm som står på siden av skiva. Se så deretter om bremseklossene har belegg og ikke er nedslitt.
Eksosanlegg og drivstoffanlegg
Utfør og forklar sikkerhetskontroll av eksosanlegg og drivstoffanlegg ved å kontrollere at det ikke er noen lekkasjer fra tanken og slanger. Sjekk spesielt at bensinkranen. Lukt etter bensinlekkasje. Deretter ser du om eksosanlegget sitter fast, og ikke har noen synlige skader og lytt etter lekkasjer.
Kraftoverføring
1. Utfør og forklar sikkerhetkontroll av kraftoverføring fra motor til hjul. Med kraftoverføring menes kjede /reim /kardang som overføre fraften fra motor til bakhjul. Sjekk at kjedet er passe stramt 2 – 4 cm. Hvis kjedet er for slakt bør det strammes. Hvis kjedet er for stramt ødelegger det kjedet, drev og lager. Se at kjedet ikke er slitt og at det er smurt og kjedelås er riktig montert.
2. Forklar hvilken risiko det er å kjøre med slitt kjede. Faren med at kjedet er slitt / slakt er at dert kan hoppe av, låse bakhjulet og gjøre skade på sykkel.
Forgaffel
1. Utfør og forklar sikkerhetkontroll av gaffelens støtdemper. Test at støtdemper i for gaffelen fungerer, se etter skader og at det ikke er noe slakk i innfestningen.
2. Gjør rede for risikoen ved lekkasje i gaffelbeinas simmeringer. Hvis det er lekkasjer i simmeringene kan det lekke ut olje fra støtdemperne. Dette vil gjøre at støtdemperne ikke fungerer skikkelig og veigrep kan bli redusert.
Forbrems
Hva vil du gjøre hvis bremsevæskenivået er på minimum? Da bør du sjekke om bremseklosser er nedslitt. Hvis ikke kan det være lekkasjer. Følg bremseslanger og se etter lekkasjer. Bremsevæsken er klar så se nøye etter lekkasjer. Husk også å trykkprøve hendelsen.
Fjæring og støtdemper bak
1. Utfør og forklar sikkerhetkontroll av fjæringer og dempere bak ved å presse demperen ned så du får kontrollert at den virker. Ta tak i demperen, sjekk at den sitter godt fast. Se deretter etter lekkasje fra demperen. Vis hvordan demperen kan stilles hardere / løsere. Årsaken til dette er at hvis du kjører med passasjer og bagasje kan det være hensiktsmessig å stille demperen hardere for å få bedre veigrep.
2. Nevn konsekvenser ved kjøring med dårlige støtdempere. Risikoen er at du får dårligere veigrep, sykkelen kan oppføre seg uforutsigbart og bremselengden blir lengre.
Styring
1. Utfør og forklar sikkerhetkontroll av styring: vipp sykkelen opp på støtten og sjekk at styret går uanstrengt fra side til side. Hvis du hører kneppelyd ellet styret går ujevnt må du bytte styrelager. Det er ikke uvanlig at dette blir slitt og styringen blir ujevn. Risikoen er at svinge egenskapene til sykkelen endrer seg og i verste dall resulterer i utforkjøring. Sjekk også at slanger og wire ikke er i klem. Trykk også bremsene inn og skyv sykkelen fra / til deg hvis du hører kneppelyder kan styrelageret være slitt.
2. Hva kan slakk i styrelageret medføre? For mye slakk kan reslutere i en ustabil og lite retningsstabil sykkel. Du kan oppleve wobbler.
Annet
Vognkort
• Sjekk vognkort for hvor mye du kan laste på sykkelen i tillegg til deg.
Bekledning
• Utfør og forklar sikkerhetkontroll av hjelmen. Se at hjelmen er hel tog uten sprekker og skader. Sjekk at visiret er helt og rent. Hakestroppen skal være hel og ikke slitt. Finn CE/E merking inni hjelmen for å sjekke at hjelmen er godkjent for det europeiske markedet.
• Gjør rede for ditt valg av påkledning i dag: ◦ Holde varmen for bedre reaksjonstid og oppmerksomhet. ◦ Beskytte kroppen ved velt. Dressen og polstringen må sitte tett mot kroppen og riktig plassert. Yttermateriale må være tilstrekkelig rivesterkt og sertifiserte polstringer.
Fører plikter:
• Før kjøring å forvisse seg om at motorsykkelen er i forskriftmessig og forsvarlig stand.
• Under kjøring holder det at den er i forsvarlig stand.